Thursday, September 19, 2013

Gua-gua di Merapoh (Merapoh Caves)

GUA-GUA MERAPOH (MERAPOH CAVES)



Alhamdulillah pada 3 hingga 5 Sept baru-baru ini, saya dan Sukairi telah berkesempatan untuk merakamkan gua-gua di Merapoh, Kuala Lipis, Pahang. Selama 3 hari di sana, kami hanya dapat merakamkan 5 buah gua. Kerja-kerja kami dibantu oleh Laili Basir (Pengasas gerakan "SAVE Merapoh Caves") dan teman-teman beliau.

Saya merakamkan foto (still photo), manakala Sukairi merakamkan video dalam bentuk dokumentari.

Khabarnya ada 500 lebih gua ada di sekitar Merapoh, namun begitu sehingga hari ini, mereka telah menemui 100 lebih gua. Aktiviti meneroka dan menjelajah gua-gua di Merapoh berjalan dari masa ke samasa oleh pasukan sukarelawan pencinta gua "SAVE Merapoh Caves".  

Selama 3 hari di sana, kami berkesempatan merakamkan foto di Gua Tahi Bintang, Gua Seribu Cerita, Gua Air Mata Dayang, Gua Jinjang Pelamin dan Gua Hari Malaysia.

Ada gua yang kategori "santai" dan ada gua yang memerlukan keupayaan fizikal yang mantap untuk menjelajahinya. Setiap gua mempunyai keindahan dan keunikan yang tersendiri. Ada gua yang kering dan ada juga yang basah. Ada juga gua bersungai seperti Gua Hari Malaysia.

Pada hari pertama (3 Sept 2013), kami sampai di Merapoh dari Kuantan pada pukul 2.30 pm. Selepas makan tengahari dan melakukan persiapan, kami memasuki Gua Tahi Bintang pada pukul 4.45 pm dan keluar dari gua tersebut pada pukul 10.00 pm. Keindahan formasi di dalam gua tersebut memang memukau kami.

Berikut adalah beberapa foto Gua Tahi Bintang (Meteor Shower Cave)



. . 

Pada 4 Sept 2013 kami memulakan rakaman foto di Gua Seribu Cerita (Cave of Thousand Tales). Keunikan gua ini terletak pada lukisan orang asli kuno pada dinding gua tersebut. Gua ini dinamakan Gua Seribu Cerita kerana setiap orang yang melihat lukisan-lukisan di dinding gua tersebut akan mempunyai interpretasi atau fahaman berbeza terhadap satu-satu lukisan.





Video ringkas yang sempat saya rakamkan di dalam Gua Seribu Cerita.




Selepas Gua Seribu Cerita, kami ke Gua Air Mata Dayang. Ianya adalah gua yang ada kolam dari luar ke dalam gua. Di gua ini diadakan aktiviti "water rafting" ataupun "tubing". Kedalaman air di gua ini masih belum diketahui. Insyallah di dalam bulan Oktober yang mendatang, Laili Basir akan membawa pasukan penyelam professional untuk menyelam dan menjelajah gua ini.





Selepas shot di Gua Air Mata Dayang, kami berehat sambil minum petang di warung berdekatan. Seterusnya kami meneroka Gua Jinjang Pelamin. Gua ini juga sangat unik formasi-formasinya.

Di dalam Gua Jinjang Pelamin ini ada formasi seakan-akan menara berkembar KLCC. Ianya adalah stalactite dan stalagmite yang telah bercantum menjadi "pillar" atau "column".





Pada 5 Sept 2013, kami merakamkan Gua Hari Malaysia.

Laili Cascade

Gua ini dinamakan Gua Hari Malaysia kerana team sukarelawan "SAVE Merapoh Cavesmenjumpai gua tersebut pada 16 Sept 2012 iaitu pada hari sambutan "Hari Malaysia"

Ini adalah gua yang paling mencabar untuk merakamkan foto berbanding gua-gua yang sebelumnya. Untuk ke sana, kita perlu menaiki kenderaan pacuan 4 roda (4WD) dan berjalan sekitar 45 minit menyusuri Sg. Merapoh dan anak Sg. Merapoh.

 

Ini adalah salah satu lata yang akan kita temui semasa menyusuri anak Sg Merapoh menuju ke Gua Hari Malaysia.



Gua Hari Malaysia adalah gua yang bersungai di dalamnya (river cave). Untuk melakukan aktiviti fotografi di dalamnya, peralatan-peralatan fotografi kita mestilah disimpan di dalam "drybag". Pintu masuk ke gua tersebut adalah rendah dan kecil. Kita perlu merangkak untuk masuk.

Habli Basir di pintu Gua Hari Malaysia.



Di dalam Gua Hari Malaysia terdapat banyak air terjun dan jeram. Sepanjang perjalanan di dalam gua adalah "basah". Di bawah ialah air sungai yg mengalir dan dari atas air menitis seperti hujan yang tidak henti-henti. Ada tempat yang memerlukan kita berenang, ada tempat perlu meniarap dan ada tempat perlu memanjat menggunakan tali.

Air Terjun pertama yang akan kita temui di dalam Gua Hari Malaysia ialah "Merapoh Cascade". Ketinggian air terjunAir Terjun pertama  ini sekitar 4 meter, tetapi cabarannya ialah perlu mendakinya dengan menggunakan tali dan sewaktu mendaki dirintangi oleh arus deras air terjun itu.



Selepas melepasi "Merapoh Cascade" kita perlu berenang dengan menyusuri dan berpaut pada dinding gua dan selepas itu perlu menggunakan tali untuk melepasi air terjun kedua yang berbentuk lengkungan huruf "C" terbalik. Selepas itu perjalanan agak santai, namun basah sepanjang perjalananan.

Antara air terjun yg cantik di dalam Gua Hari Malaysia ialah "Laili Cascade".



Beginilah antara suasana di dalam Gua Hari Malaysia yang sempat saya rakamkan.

 

Bermula jam 10.00 pagi dan sekitar 5.15 petang baru kami keluar dari Gua Hari Malaysia. Pengembaraan gua yang sungguh menakjubkan. Kepada peminat gua, anda mesti datang ke sini.


Selepas keluar dari gua saya merakamkan flora yang ada di sekitar gua, antaranya ialah Rhizanthes lowii (Beccari) Harms (Rafflesia- ceae) atau nama tempatannya ialah Padma Tikus tumbuh melata di sekitar Gua Hari Malaysia. Ianya adalah bunga rafflesia yang terkecil di dunia.



Sewaktu saya merakamkan bunga ini, malangnya tiada yang baru kembang. Mudah-mudahan dikunjungan akan datang saya akan bernasib baik untuk merakamkan bunga ini sedang berkembang mekar. Insyallah.

Ada banyak lagi flora dan herba di sekitar gua ini. Disebabkan hujan gerimis mula turun maka tidak banyak yang dapat saya rakamkan. Ini antaranya, sila klik foto untuk paparan yang lebih besar.

  

Inilah sedikit perkongsian pengalaman dan foto-foto beberapa gua di Merapoh yang sangat indah dan unik. Malangnya sebahagian gua-gua di Merapoh akan diletupkan oleh kilang simen yang bakal dibina di sana. Semuga kita sama-sama membantu gerakan "SAVE Merapoh Caves". Semuga gua-gua ini dapat diselamatkan.

Kepada sesiapa yang ingin menyertai dan membantu gerakan menyelamatkan gua-gua di Merapoh boleh berhubung dengan Saudara Laili Basir. Begitu juga kepada yang berminat untuk menjelajahi gua-gua di Merapoh sila berhubung dengan Laili Basir.

Sama-sama kita doakan semuga gua-gua di Merapoh berjaya dipelihara dan anak cucu kita nanti boleh mendapat manafaat darinya. Amin.

Video oleh Laili Basir sewaktu "Malaysia - Crotia Scientific Expedition" di Gua Hari Malaysia.



Laili Basir juga ada menulis secara lebih terperinci berkenaan gua-gua di Merapoh. Sila luangkan masa untuk membaca BLOG beliau.


MARI BERSAMA-SAMA SELAMATKAN GUA-GUA DI MERAPOH.








I am using FLM ball head & Fotopro tripod.


 





 




7 comments:

Laili Basir said...

halloooo..terbaik!

iDare2dreamz said...

Maha suci Allah yang mencipta...

missnerdy05 said...

Assalam...boleh saya tahu gua2 ni dijaga oleh siapa ye?
Saya berminat utk meneroka gua ni... sangat menarik.. !:)

2121studio said...

misnerdy05..

Sila berhubung dgn Laili Basir.. dia ada komen kat atas nih..

STUDIO5595 said...

terbaik...

? said...

Bukankah itu adalah Gua Padang Kawad? its not Gua Hari Malaysia

Ainal Marhaton Ad Ghani said...

Gua padang kawad adalah nama lama utl gua hari malaysia