Monday, June 29, 2020

GUA SEBELAS PUTERI, MERAPOH

"Group photo" kami di dalam Gua Sebelas Puteri
Gua Sebelas Puteri terletak tidak berapa jauh dari Gua Tahi Bintang di Kg Kubang Rusa, Merapoh, Pahang, Malaysia.

Gua ini mendapat namanya kerana sewaktu pasukan "Save Merapoh Cave" membuat penerokaan gua ini, mereka disertai oleh 11 orang aktivis perempuan atau puteri. Ada juga kumpulan lain yang menamakan gua ini dengan nama Gua Pasir Runtuh. Apa pun nama yang diberi tidaklah penting, yang terlebih utama ialah gua ini sangat indah dan keindahan tersebut mestilah dipelihara.
Adam Daniel di dalam salah satu "chamber" di bahagian atas Gua Sebelas Puteri.
Gua ini sebahagiannya adalah gua sungai dan di bahagian hujungnya perlu mendaki untuk sampai ke bahagian atau "chamber" atas yang mana di bumbungnya ada lubang yang membolehkan para pengunjung gua ini menikmati jalur cahaya matahari atau "ray of light" yang menerobosi gua tersebut. Untuk menikmati pemandangan yang unik ini, kita kena masuk ke gua ini ketika cuaca baik dan panas. Sekiranya cuaca mendung, maka harapan untuk melihat "ray of light" adalah tipis.

Saya bersama anak di bawah jalur cahaya matahari.
Adam di dalam "chamber" berhampiran pintu Gua Sebelas Puteri.
Adam berdiri di samping formasi "flowstone" yang seakan-akan cendawan.

Laili Basir di dalam "chamber" yang kelihatan seperli mulut jerung.
Jemput datang ke Merapoh dan menikmati keindahan gua-gua di Merapoh. Sila berhubung dengan syarikat "tour operator" yang berlesen dari kalangan anak tempatan Merapoh.




No comments: