Saturday, June 27, 2020

Gua Tahi Bintang (Meteor Shower Cave), Merapoh

Baru-baru ini pada 19 Jul 2020, saya berkesempatan memfoto Gua Tahi Bintang atau "Meteor Shower Cave" sekali lagi bersama rakan-rakan pemfoto.

Rasanya ini kali yang kelima saya memfoto di gua ini, cuma kali ini buat pertama kalinya saya dapat merakamkan keadaan pintu masuk ke Gua Tahi Bintang yang dipenuhi air.
PINTU MASUK GUA TAHI BINTANG





































Gua Tahi Bintang terletak di Kg Kubang Rusa, Merapoh, Lipis, Pahang Darul Makmur Malaysia.

Ia mendapat nama dari formasi seperti hujanan tahi bintang (meteor shower) yang jatuh ke bumi pada dindingnya seperti di dalam gambar di bawah.
Ucop di hadapan formasi tahi bintang pada dinding gua.













Untuk menikmati keindahan gua-gua yang berbagai warna serta corak, kita hanya perlu ke MERAPOH, Pahang. Kalau dari Kuala Lumpur, perjalanan ke Merapoh hanya sekitar 2 jam setengah.

Sesiapa yang berminat boleh berhubung dengan ramai "guide" berlesen atau "tour operator" di Merapoh seperti RA Adventured Travel & Tour Sdn Bhd, Merapoh Adventure dan banyak lagi. Hubungi mereka, insyallah anda akan berpuas hati dengan perkhidmatan mereka.

Adam di dalam "chamber" utama Gua Tahi Bintang.

Warna dan corak unik pada bumbung (ceiling) gua dan formasi
"flowstone" yang kelihatan seperti otak.

"Light-trail" dari lampu pelawat gua.

"Whip Spider", salah satu spesis penghuni gua ini.




















































Menurut pakar-pakar eksplorasi gua terdapat lebih dari 400 buah gua di Merapoh, namun sekitar 142 buah gua telah ditemui dan dieksplorasi.

Saya ke Merapoh untuk memfoto dan mendokumentasi gua-gua di Merapoh semenjak tahun 2013. Kerja-kerja meneroka dan mendokumentasi gua-gua Merapoh dibuat oleh anak tempatan Merapoh dengan bantuan pakar-pakar dari dalam dan luar negara.

HUGS telah mengerakkan "SELAMATKAN GUA-GUA MERAPOH" atau "SAVE MERAPOH CAVES" mulai tahun 2012 apabila gua-gua Merapoh terancam oleh pembinaan kilang simen.

Foto-foto dirakam menggunakan NIKON Z50.

#nikonzphotographers #nikonmalaysia #nikonz50 #z50 #nikon #DX #iammirrorless #nikonschool #nikonasia #nikonclubmalaysia #MyZOntheGo #kualalipis #pahang #lipisgeopark #merapohbiosphere #cavingparadiseofpeninsularmalaysia #speleoworld #karstworld #speleology #cavephotography #reflection

* Foto-foto di dalam blog ini adalah sedia untuk dijual. Jika anda berminat untuk membeli samada dalam bentuk cetakan besar ataupun "sofcopy", sila email kepada 2121studio@gmail.com .

No comments: